Ei mene helpon kautta tämä, ei

Luova tauko blogissa johtui kahdesta syystä: a) olin Suomessa käymässä ja  b) kun palasin takaisin, nettimme kotona oli heittänyt häränpyllyä, eikä toiminut. Samaan syssyyn myös sekä mieheni että minun puhelinoperaattorit ilmoittivat, että c) olimme ylittäneet kuukausittaisen datakattomme. Mitäh?

Lähdimme välittömästi käymään puhelinoperaattorimme eli Vodafonen liikkeessä, jossa jälleen kerran kohtasimme siellä avuliaan, mutta englantia huonosti puhuvan mieshenkilön. Hän alkaa olla jo vanha tuttu, sillä poikamme puhelimen kanssa oli häikkää moneen otteeseen. Operaattori Tre kun ilmoitti tämän tästä poikamme ylittäneen datakattonsa (1 giga per päivä) vaikka hän ei ollut käyttänyt puhelinta ollenkaan. Tämä Vodafonen mies oli sitä mieltä, että poika oli käyttänyt puhelinta, mutta me vain vanhempina kuvittelimme että hän ei ollut. Teinit kun ovat kuulemma sellaisia. Siinä oli turha selittää, että mieheni ja poikani olivat jopa vaihtaneet päiväksi puhelimia, nähdäkseen todella reaaliajassa miten tuota puhelinta käytettiin.

Epäilimme että poikamme Sim-kortti oli hakkeroitu ja joku muu surffaili netissä hänen numerollaan. Vodafonen ukko oli sitä mieltä, että tällainen ajatus oli silkkaa hulluutta, mutta myös meille kuitenkin uuden Sim-kortin. Tämän jälkeen pojan ongelmat puhelimen kanssa loppuivat.

Mutta nyt sitten ongelmat jatkuvat mieheni ja minun puhelimen kanssa. Kun hankimme liittymämme, meille myytiin kuukausipaketti, joka maksaa 15 euroa kuukaudessa. Siihen kuului rajoittamaton määrä puheluita, 10 tekstaria sekä se 1 giga dataa päivässä. Tai näin luulimme.

Meidän nettikäytöllä yhtä gigaa ei saa kulumaan päivässä, ei sitten millään. Olihan miellä Kaliforniassa sellainen diili, jossa miehelläni ja minulla oli yhteensä 2 gigaa kuukaudessa ja sekin riitti. Tietty silloin emme ihan niin paljon tarvinneet puhelimessa nettiä kuin nyt, sillä emme esim. joutuneet käyttämään karttasovellusta tai julkisen liikenteen sovellusta ollenkaan. Mutta, näistäkin käytöistä huolimatta, giga päivässä olisi enemmän kuin tarpeeksi.

Niinhän sitä luulisi. Nyt sitten kävikin ilmi, että tämä diili oli ihan silmänlumetta. Siis siitäkin huolimatta, että sitä mainostetaan isoin banderollein heidän liikkeessään ja nettisivullaan. Olemme laittaneet tuon mainoksen käännösohjelmaan ja tosiaan siinä luvataan juuri tuo ylläoleva: puhelut, 10 tekstaria ja 1 giga dataa päivässä. Todellisuudessa liittymä toimii kuitenkin kuin prepaid. Toisin sanoen maksoimme sen 15 euroa ja päivittäin siitä vähennettiin tuo meidän käyttömme. Eilen sitten molempien saldot menivät alle euroon, jolloin tuo datansiirto lakkasi. Pystyimme kuitenkin edelleen soittamaan. Tekstareita emme kokeilleet.

Siis mitäs helvettiä? Mielenkiintoisinta tässä oli se, että meillä molemmilla loppui kreditti saman päivänä, vaikka puhelimenkäyttömme ovat täysin erilaiset. Kun juttelimme Vodafonen myyjän kanssa asiasta, hän soitti jälleen lukioikäiselle tyttärelleen, joka puhuu englantia paremmin kuin isänsä. Tytön välityksellä selvisi että heti kun puhelimen saldo menee alle euron, emme voi enää käyttää nettiä. Niin, mutta mikä saldo? Eikö meillä ole kuukausidiili, jossa on 30 gigaa kuussa? Juu juu, tietty on, mutta teillä on nyt käyttö ollut niin paljon että saldo on alle euron.

Siis täh?

Käytiin läpi koko puhelin. Että oliko asetukset kohdillaan, roaming poissa ja Tre valittu ainoaksi operaattoriksi ja niin edelleen. Oli kyllä. Kun pojan puhelimessa oli häikkää, olimme miehen kanssa ladanneet Tre.it oman äpin puhelimiimme. Silloin olimme huomanneet, että äpissä oli niin sanottu saldo, joka tuntui hupenevan pikkuhiljaa. Sitä olimme vähän ihmetelleetkin, olihan meillä kuukausidiili, eikö? Ja sen mukaan emme olleet käyttäneet lähellekään päivittäistä maksimia. Nyt näytin myyjälle tuota äppiä ja puhelimen omaa datalaskuria. Sen mukaan puhelintani ei ollut käytetty viikkoon, mutta äpin mukaan Suomeen lähtiessä saldo oli yli kuusi euroa, nyt se oli melkein nolla.

Mies intti ja intti, että olimme ylittäneet saldomme ja nyt sitä piti ladata lisää. Kun yritimme kysyä, että mikäs tämä kuukausipaketti sitten oli, hän vain sanoi että juu juu, 15 euroa kuukausipaketti ja kaikki tämä kuuluu siihen.

No mutta jos se kuuluu siihen, miksi meidän pitää ladata saldoa?

Koska olette ylittäneet sen päivittäisen datakattonne.

Mutta kun emme ole, se ei ole mahdollista.  Näytin miehelle uudestaan puhelimessani olevaa dataseurantaa, joka näytti viikon ajalta nollaa. Hän kohautti olkapäitään.

Ei ole todellista.

”Ei tästä nyt ole mitään hyötyä”, minä sanoin. ”Mies puhuu aidasta ja me aidan seipäästä. Ladataan minimisumma, että saadaan puhelimet toimimaan ja mietitään asia uudelleen kotona.”

Latasimme mieheni kanssa kympin per puhelin ja päätimme, että etsimme uuden puhelinoperaattorin. Vodafonen mies latasi rahat ja sanoi, että meillä on nyt 5 euroa per viikko molemmissa puhelimissa. Aha. Tarkistin Tre.it äpistä että näin oli. Kävin vielä illan mittaan katsomassa, miten paljon sieltä rahaa otettiin pois. Kävin netissä ja käytin sitä 100 megabaittia koko päivän aikana. Seuraavana aamuna saldoni oli pudonnut viidestä eurosta alle neljään euroon. Siitä voisin päätellä, että tämä ei ole kuukausitarjous, vaan prepaid, jossa yksi giga on noin 10 euroa. Eli jos kuukaudessa luvataan 30 gigaa 15 eurolla, se oikeasti tarkoittaa sitä, että nuo 30 gigaa maksaa sen 300 euroa. Siis näin päättelisin loogisesti kaikesta siitä tiedosta jota olen tässä nyt kerännyt.

En kyllä tiedä paraneeko tämä vaihtamalla. Mies kävi Windin liikkeessä valittamassa tuota kotinettiämme. Sielläkin on jo tuttu työntekijä, joka onneksi puhuu enemmän englantia. Kuunneltuaan mieheni tilitystä kotinetistämme, hän päätti lähteä paikanpäälle katsomaan. Kohta mieheni ilmestyi meidän etuovelle Windin työntekijän kanssa. Hetken tutkittuaan asiaa ja soiteltuaan Windin palvelunumeroon hän sanoi, että huomenna pitäisi taas toimia (sivuhuomatutus: ei toimi edelleenkään… mies lähti juuri takaisin liikkeeseen tilittämään asiasta) Samalla kun tätä kotinettiä ihmeteletiin, mieheni haastatteli myyjää Windin puhelintarjouksista. Sieltä löytyisi kuuden euron hintaan niin ikään niin sanottu kuukausipaketti, johon kuuluu tietty määrä puheluita, tekstareita ja dataa. Mutta onko siihen uskominen? Onko sekin kuukausipaketiksi naamioitu prepaid? Ehkä tässä vain pitää mennä sitten prepaidillä eteenpäin ja löytää se halvin datansiirto?

Aivan käsittämätöntä, että voidaan mainostaa yhtä, joka onkin sitten toista. Silloin puhelimia hankkiessamme kysyimme moneen otteeseen, että ymmärsimmehän tämä asian oikein. Ja sen verran kyllä italiaakin ymmärrän, että tajusin myyjän sanovan, että kyllä näin on, yksi giga dataa päivässä viidellätoista eurolla kuussa. Ja lukihan se ihan selkokielellä siinä mainoksessakin. Mutta ei sitten kuitenkaan. Onko tämä nyt sitä kuuluisaa italialaista logiikkaa?  Ei nyt jaksaisi enää näiden puhelimien kanssa vehdata, ei sitten millään. Tuntuu, että kun yhden asian saa korjattua, toinen homma laukeaa. Jos ongelma ei ole kylppäri, se on vuotava kaasuputki. Ja jos se ei vuotava kaasuputki, se on toimimaton netti ja puhelin. Miksi mikään ei voi mennä helpon kautta?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s